Vainavas un noplicinājumi
-
Ļaunā vēsts, jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis. 2018. Audekls/eļļa, 380 cm x 550 cm. LED displejs 30 cm x 130 cm. Foto: Valdis Jansons
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Lai arī kā izcilais Trīns centās nomierināties un atgūt kontroli pār metasituāciju, imitatoru veiktspēja ar katru mirkli aizvien straujāk pieauga un caurumainā mēness atbaidošā dubultnieka materializēšanās vairs nebija apturama. Platgalvju izmisumam nebija gala. Veselu mūžību tie krietni un tikumīgi bij sekojuši Cīpslainā Gaļspārņa bauslībām un klausībām. Tagad cietpaurainie Platgalvji vēroja Trīna liktenīgās neuzmanības radītā posta sekas un nāsīs tiem jau cirtās drausā smirdoņa, kas plūda no Trīna klēpī iekritušās degošās Orbitālās Apgaismes Olas. Platgalvji beidzot saprata, ka apsolīto mūžīgo iklināšanos paradīzes miglainajos mitrājos tiem nebūs lemts piedzīvot. “Nu, lūk, pārcentos,” haotiski domāja Trīns. Vai tiešām tam visam pienācis gals – gan Rungainīšu heksagonālajiem tupinājumiem, gan nesen uzbūvētajiem elegantajiem attārpošanas angāriem, gan Zivusu gaudulīgajai klakšķināšanai kārtainajos saulrietos, gan viņam pašam – visvarenajam Trīnam, Uzlabināto Pasauļu materializatoram. Kaprīzais retzemju Trūdmiesis, kura pampšanu, pumpurošanos un atritināšanos ar nepacietību bija gaidījusi visa Sviedrāja dzīvotne, sajūtot tuvojamies nenovēršamo nelaimi, mulsumā sastindzis, nedroši sārtojās. Zivusi nu darīja, kā tiem bij vēlēts Veczivu Senajās Tabulās: “Tai dienā, kad riebīgi radīsies mēness vēl viens, teu rāpties būs stumbrā visaugstākā, tad vaļā laisties būs teu no tā, ar domām iekš galvas visskaistākām teu lidot būs Mellajā Caurumā. Tur jauna pretsaule sagaidīs tevi tumšajā mirdzumā”. Tam visam pāri, tukši atbalsojoties sarežģītajās Rungaiņu struktūrās, kā vientuļa āža dziesma kalnu alā, skanēja Cīpslainā Gaļspārņa bezjēdzīgie pātari, aiztapinājumi un pamācības.
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Pamestā paradīze. 2018. Audekls/eļļa. 380 cm x 460 cm. Foto: Valdis Jansons
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Rītausma Ārprāta ārēs. 2018. Audekls/eļļa. 410 cm x 380 cm. Foto: Valdis Jansons
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Foto: Ansis Starks
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Foto: Ansis Starks
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Mazais Raudu mūris. 2018. Putupolistirols, 650 cm x 250 cm x 320cm, audio m4a 8:00 min, kopā ar Error. Foto: Ansis Starks
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Mazais Raudu mūris. 2018. Putupolistirols, 650 cm x 250 cm x 320 cm, audio m4a 8:00 min, kopā ar Error. Foto: Ansis Starks
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.
-
Grafikas: Poligonālo virsmu frotāžas. Peru, Bolīvija. 2016. 21 cm x 29 cm, papīrs, zīmulis, diorīts. Divdesmit viens zīmējums. Foto: Ansis Starks
Apziņas birokratizācija, ticība visvarenības mācībām un ilūzija par līderiem, kas ir apveltīti ar mistiskām spējām vilkt ārā labumus no neizsmeļama pilnības raga. Viņu pašu miegainā vienaldzība pret svarīgo, kas padarījusi “profesionāļus” varenākus nekā tiem būtu jābūt. Viņi taču vienmēr bija gatavi pieņemt kompromisus. Un nu...
Pārdomāšana ir drosme apšaubīt savu priekšnosacījumu patiesīgumu un savu mērķu telpu – tā var teikt ne tikai filosofs Martins Heidegers, bet arī citi, jo sevišķi kopā ar Heidegera inteliģento nopūtu, ka tāda “apdomāšana katram ne tikai nav nepieciešama, bet arī nav pa spēkam vai pat tikai izturama” (1). Miķeļa Fišera jauno darbu izstāde ir kā apdomāšanas procesa dažādās iespējas: ir klusums un gandrīz nekontrolējama raisīšanās uz āru ar krāsainiem zīmuļiem darinātajos zīmējumos jeb sirreālistiskajās frotāžās; ir “skaļš” klusums ar gandrīz neizturamiem dadaistiskiem raudājumiem mākslinieka balsī, ko nespēj slāpēt pat Mazā Raudu mūra modernais izolācijas materiāls (II stāvs). Un ir izvērsti, sižetiski detalizēti, pat ilustratīvi stāstījumi lielizmēra gleznās ar izteiksmes transformācijas precedentu no vizuālas uz tekstuālu vienas gleznas ietvaros – stāsts, savā verbālajā intensitātē pārsniedzot gleznieciski iespējamo blīvumu, izplūst no gleznas kā “sarkans pavediens” LED displejā (I stavs).
Vērotājs no malas itin viegli pamanīs ekstravaganci Miķeļa Fišera jaunāko darbu personālizstādē ar tēlaino nosaukumu “Vainavas un noplicinājumi” – lieli gleznojumi, jauni ezotēriski pavērsieni, jaunas sižetiskas līnijas un imersīva, psiholoģiski absorbējoša vide. Noturīgs morāles naratīvs, ko veido bezstatusa zināšanas par pasauli. To konsekventais lietojums izceļ Miķeļa Fišera darbus laikmetīgās mākslas kopainā ar alternatīvu kritiskumu, kas caur apzinātu nezinātniskumu apliecina zinātnes kapitālo iespaidu uz mūsdienu dzīvi. Gan ar spēku, gan ar vājumu “Vainavas un noplicinājumi” izaicina Heidegera definēto jaunlaiku būtību – pasaules kā ainas laikmetu, tā priekšmetisko un cilvēkam pakalpīgo būtību. Autora iecienītā formas un vēstījuma skaidrība kalpo tam, lai provocētu “vispārzināmā” apšaubīšanu, atgādinot, ka skaidrība par pasauli nav prece, ko laiski izbaudīt. Gluži pretēji – tā ir prakse, kas ikdienā jāpilnveido un dažreiz pat jāapgūst no jauna. Miķelis Fišers konsekventi izmanto mākslas spēku – mākslas spēju būt citādai nekā politika, filosofija, dizains, reliģija, zinātne vai kas cits. Viņš paļaujas uz mākslas iedibināto atrašanos tādā nosacītā punktā, kur visas atsevišķās uzkonstruētās jomas zaudē atšķirību asos stūrus. Tiecoties definēt savu vēsturisko citādību mākslas kontekstā, laikmetīgā māksla kļūst neuzmanīga attiecībās ar pārējo pasauli. Tā kļūst līdzīga kaut kam citam. Miķelis Fišers paļaujas un izmanto mākslas citādību kā savu konceptuālo darbu būtisku aspektu.
Izstādi veido pieci jauni Miķeļa Fišera darbi: trīs eļļas gleznas ar apokaliptiskiem nosaukumiem: “Ļaunā vēsts jeb Cīpslainā Gaļspārņa pēdējais sprediķis”, “Rītausma ārprāta ārēs. Pādītes” un “Pamestā paradīze” (visas 2018, Robertas Fišeres scenogrāfija), zīmējumu sērija “Poligonālo virsmu frotāžas” (2016) un audioinstalācija “Mazais Raudu mūris” (2018, skaņa kopā ar ERROR). Iepazīt Miķeļa Fišera mākslu un personību izstādē palīdz Mārtiņa Grauda jaunā dokumentālā pilnmetrāžas filma “Kondoru kalve” (2018).
Kuratore Inga Šteimane
(1) Martin Heidegger. Holzwege. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1980. Citēts no: M. Heidegers. Malkasceļi. Rīga, Intelekts, 1998, 58.lpp., 71. lpp.